Gyógyító pedagógia
Nevelés és terápia
A könyv tartalmáról
A 20. század második felében, még inkább az utolsó egy-két évtizedében a gyógypedagógiai tevékenység teljesen átalakul: jelentősen bővülnek elemei és dimenziói, de főként a gyógypedagógiai [nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, (re)habilitációs] műveletek választéka gazdagszik. A könyv az átalakult, megújult gyógypedagógiai tevékenységet mutatja be. Először a gyógypedagógiai folyamatról kap az olvasó – amennyire lehetséges – átfogó képet. A továbbiakban azután – természetesen – le kell mondani a teljesség igényéről. A sorra következő fejezetek a tárgyalt komplex jelenségből mindössze néhány átfogó érvényességű aspektust tárgyalhatnak, majd – több ok miatt is vállalva a tematikai egyenetlenséget – a folyamat egy-egy komplex fázisát mutatják be, amelyek már a gyakorlati alkalmazási/felhasználási nyomvonalra is elvezetik az olvasót.
Ranschburg Pál már a 20. század eleji tudományos tények ismeretében sem tartotta feleslegesnek a nevelés „gyógyító” célzatáról elmélkedni. A könyvben az ő tudományos előrelátásának legmodernebb kiteljesedését követhetjük.
összecsuk